|
|
Ezen az oldalon elsősorban azon filmjei kerülnek bemutatásra, melyeket a televízió – tudomásom szerint – soha nem közvetített, ezért alig ismertek a nagyközönség számára. Szerepelnek köztük olyanok, melyekben főszerepet, vagy jelentős mellékszerepet alakított. Az 50-es, 60-as évek filmjeire jellemző volt, hogy gyakran a legkisebb szerepekre is kitüntetett, országos hírű színészeket hívtak meg. Ez volt egyik oka annak, hogy a nézők kedvelték és látogatták e filmeket, és annak is, hogy a színészeket az egész ország, nem csak a színházbajáró emberek, vagyis a nagyvárosok polgárai, de a legkisebb falvak lakosai is ismerték, becsülték, szerették. Figyelem: 2020. februárjától számos Bessenyei-film – mára = 2022. július 20. mind az 55 film –, köztük alig ismertek is, teljes terjedelmükben felkerültek a videómegosztó-oldalakra – a linkeket lásd a honlap következő oldalán.
|
1. AZ UTOLSÓ KÖR, 1968 2. DÉLIBÁB MINDEN MENNYISÉGBEN, 1962 3. HA EGYSZER HÚSZ ÉV MÚLVA, 1964 4. KESERŰ IGAZSÁG, 1956 5. LÁZ, 1957 |
1968.
1967-68-ban forgatták „Az utolsó kör” című filmet. A forgatókönyvet Vészi Endre és Hubay Miklós írta Vészi Endre „Passzív állomány” című kisregénye nyomán. Bessenyei
Bessenyei Ferenc Venczel István autóbusz-sofőrt alakította a filmben, feleségét Molnár Piroska, fiát Dávid Kiss Ferenc, a bicikliző fiút Benkő Péter, ennek apját Molnár Tibor. A többi szerepben Mensáros László, Horváth Ferenc, Tyll Attila, Békés Itala stb. látható.
A film bonyodalmát két információ, két közlés indítja el. Venczel István aznap reggel tudja meg, hogy felesége és fia megcsalták, a háta mögött összeszűrték a levet, a bicikliző fiú pedig azt, hogy szerelme gyermeket vár. Örömében a busz előtt száguldozik, bevárja és folyton újra ingerli a sofőrt, aki a sokadik kör után nem bír magán uralkodni, buszával megkergeti és felpofozza. Ezért passzív állományba helyezik, hiába jók a munkaképességi vizsgálati eredményei. A tárgyalás után összebarátkozik a fiúval és annak édesapjával, aki betegsége miatt nem dolgozhat. Hozzájuk költözik a kisszobába (mert lakását felesége és fia foglalta el), majd pár hét múlva azt hazudja nekik, hogy már újra dolgozik.
A filmet a kritika nem jól fogadta, érzelgősnek tartották, bár Bessenyei Ferenc játékát elismerték. Ma látva a filmet, érthetetlen a kritikusok véleménye. Az utolsó kör, Bessenyei Ferenc kiváló játékával tökéletes korkép, hosszas magyarázkodás nélkül ad megrendítő látleletet korunk világáról. Bessenyei Ferenc megrendítő alakítást nyújt, kiválóan játssza az egyszerű kisembert, őszintén, minden modorosság nélkül: buszsofőrje filmes pályájának egyik legjobb, legmeghatóbb alakítása. |
![]() |
1. részlet wmv fájltípus: (7,84 MB, 6:12 p) 2. részlet |
![]() |
A Film Színház Muzsika 1967 őszén képes beszámolót közölt a filmforgatásról „Egy drámai filmjelenet forgatása a szigeten” címmel. A k. j. aláírású szöveg így szól: »Mintha a napsugár kizárólag a filmesek kedvéért ragyogna. A borús, szinte télies napok után ragyogó napsütés köszöntötte Gertler Viktor filmrendezőt és „Az utolsó kör” stábját a Margitszigeten. A filmet Vészi Endre „Passzív állomány” című novellájából Hubay Miklós és Vészi Endre írta. Az operatőr: Szécsényi Ferenc. – Két ember drámája „Az utolsó kör” – tájékoztat Gertler Viktor. – Egy öregedő emberé, akinek az életét egy látszólagos véletlen sodorja rossz irányba, és egy fiatal fiúé, aki szertelen, játékos kedvében részese lesz az idős ember tragikus sorsának. A látszólagos véletlenek mögött azonban emberi törvényszerűségek húzódnak meg. E filmdrámával elsősorban azt szeretnénk sugallni, hogy sokkal érzékenyebben és differenciáltabban kellene foglalkozni az úgynevezett bonyolult esetekkel. Okosan megfogalmazott jogrendünk réseit, az időnként keletkező vákuumokat, valódi emberséggel kellene kitölteni. A film forgatásához „nagy adag” indulatos humanizmus vonzott, no meg a külső történés és a lélektani háttér izgalmas ritmusa. „Az utolsó kör” Budapesten játszódik, a nagyváros hétköznapjaiban. De hangsúlyozni szeretném, a város jelenléte nem holmi idegenforgalmi jelentőséget ad majd a filmnek, hanem csupán a dráma hátteréül szolgál. Remélem, sikerül mindazt megvalósítani a filmben, amit szeretnék, s nem utolsósorban összehangolni a közönség-igényt a számomra fontos művészi feladatokkal. A látszólagos véletlen, amely rossz irányba sodorja az öregedő autóbuszsofőr életét: a munkájába magával hozott rossz lelki állapot és a „tréfás” kedvű kamasz viccelődése, aki nem tér ki az autóbusz útjából, hanem szánt szándékkal előtte karikázik. Jelen voltunk a Szigeten, amikor a filmnek egy drámai mozzanatát, a fiú incselkedéséből következő balesetet forgatták. Riportunk a forgatás technikáját igyekszik feltárni az olvasó előtt.«
|
![]() |
![]() |
Számomra e beszámoló csattanója, hogy a riportban említett napon, 1967 egyik őszi délutánján (3 évvel megismerkedésünk előtt) uszodába menet a képeken látható jeleneteknek szemtanúja voltam. Ráadásul nem ez volt az első eset, hogy Ferit forgatás közben láthattam, hiszen 6 évvel korábban, 1961 őszén a Délibáb minden mennyiségben című film egyik jelenetét szintén a Margitszigeten, a sportuszodában forgatták. Erről a 2021. december 27-i megemlékezés kapcsán már bővebben írtam. Az egész film ITT tekinthető meg |
1962.
1961-ben forgatták és 1962. január 4-én mutatták be a „Délibáb minden mennyiségben” című filmet. Gervai András a „Bessenyei” című könyvben így ír a filmről, illetve Feri vígjátékokban alakított szerepeiről:
Köztudott, hogy Bessenyei Ferenc nem szerette a filmezést, legalábbis a 70-es évektől adott nyilatkozataiban ezt állította. Ha ezeket a fent említett filmeket és még néhány más alkotást megnézünk, nem csodálkozhatunk, hogy Feri rossz véleménnyel volt a filmművészetről. Filmes pályáján egyre másra találhatók olyan művek, melyekben jó kedvvel, kiválóan és láthatóan nagy szeretettel játszott. A balszerencse azonban úgy hozta, hogy ezek a filmek rendre sikertelenek maradtak. Volt olyan film, ami remekül sikerült, de a kritika (pl. Láz, Az utolsó kör), és/vagy a közönség nem fogadta kedvezően, de bőven akadt olyan, amelyet rosszul vágtak meg (pl. Ítélet), vagy másképpen rontottak el.
De – mint Gervai András kritikájából is kiderül – Feri a „Napfény a jégben” című filmben is nagyszerű volt. Nyilván annak sem örült, hogy a kritika a filmet „teljesen jelentéktelen burleszk”-nek sorolta be. A Láz-at kifejezetten nagyon szerette, a kritika darabokra szedte (igaz politikai okokból). Ugyanez történt Az utolsó kör című filmmel is. A Várkonyi-filmeket a szakma nézte le. A „Délibáb minden mennyiségben”-t a televízió – tudtommal – sokáig nem közvetítette (de 2018 körül kétszer is leadták): nem is csoda, alig-alig nézhető. De azok a jelenetek, melyekben Feri a vásznon van, kitűnőek, és mutatják, milyen tökéletesen oldott meg komikus szerepeket is. Számtalanszor elhangzott már, mégsem lehet elégszer ismételni, mert soha meg nem bocsátható vétke a magyar filmgyártásnak, a filmrendezőknek, hogy nem használták ki eléggé Bessenyei Ferenc filmszínészi képességeit. |
![]() |
1. részlet wmv fájltípus: (5,77 MB, 4:57 p) 2. részlet |
![]() |
![]() |
![]() |
Az egész film ITT tekinthető meg |
1964.
1964. november 5-én mutatták be a „Ha egyszer húsz év múlva” című filmet, melyet Keleti Márton (1905-1973) rendezett, aki a filmrendezők közül ugyan a legtöbbet
A Ha egyszer húsz év múlva című alkotásnak – sok más ugyanebben az időben készült filmhez hasonlóan – egyetlen főszerepe van, egy 20 éves egyetemista (akit Bujtor István játszik), az összes többi szereplő vele kapcsolatban bukkan fel a vásznon pár pillanatra. A film mondanivalója azt boncolgatja, hogyan alakíthatja át életünket egy véletlen találkozás, esemény, s mindezek milyen hatással vannak sorsunkra, illetve később hogyan emlékezünk rájuk. Ez az a hőskorszak a magyar filmgyártásban, amikor a legnevesebb, legjobb színészek, mint például ebben a filmben Gobbi Hilda, Gábor Miklós, Csákányi László, Agárdi Gábor, Sinkovits Imre, Várkonyi Zoltán, Benkő Gyula, Garas Dezső stb. stb. egy-két mondatos szerepet is vállaltak a filmekben. A fentebb már említett előnyökön kívül mindez abban is segített, hogy a színészek ismerték egymást, tudtak egymásról. Hiába dolgoztak más színháznál, de filmen – no és a rádióban, majd később a televízióban is – sokat voltak együtt. Így olyanok partnerei is lehettek, akikkel színpadon egész életükben egyszer sem, vagy csak ritkán találkoztak. Se Tarján Tamás, se Gervai András (a két filmtörténész, aki eddig Bessenyei Ferenc filmszerepeiről írt) nem veszteget – a felsoroláson kívül – egyetlen szót sem erre a filmre. Nem is volt jelentős állomása filmes pályájának. Ugyanakkor ismételten bebizonyította, ami már számtalanszor elhangzott, hogy minden ellenkező állítással szemben, Feri a kisembereket, az úgymond jelentéktelen figurákat, az epizodistákat is (ha a szerepnek értelme volt) kiválóan, meggyőzően és lelkiismeretesen alakította. Semmi nem indokolta tehát, hogy – ennek ellenkezőjére hivatkozva – 1965-től, a „modern” rendezők nem foglalkoztatták. A film adatai: Rendező: Keleti Márton (és nem Várkonyi Zoltán, ahogy egyes filmográfiákban szerepel). Író: Bíró Zsuzsa. Dramaturg: Herskó János. Operatőr: Pásztor István. Szereplők: (a már említetteken kívül): Bara Margit, Bánki Zsuzsa, Timár Éva, Ernyei Béla, Semjén Anita, Kertész Péter, Szakáts Miklós és még sokan mások. |
![]() |
Részlet wmv fájltípus: (2,07 MB, 1:47 p) |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Az egész film ITT tekinthető meg |
1956.
A DUNA televízió 2013. október 24-én, csütörtökön 21:40-kor az 1956-ban készült Keserű igazság című filmet vetíti (rendező: Várkonyi Zoltán, operatőr: Hegyi Barnabás). A film elején a következő felirat áll: „Ezt a filmet a magyar filmművészek 1956 júliusában készítették.” Kissé szokatlan közlemény, ami sejteti, hogy a film története nem szokványos.
A film rendezőjének, Várkonyi Zoltánnak nem ez volt az első filmje, amit elkészülte után nem engedtek bemutatni, illetve, amit bemutatása után levettek a műsorral. Az első A harag napja című film volt, amit 1953. novemberében bemutattak ugyan, de néhány előadás után a Szabad Népben megjelent kritika miatt levettek a műsorról. A készítőknek át kellett vágniuk a már kész filmet, méghozzá olyan alaposan, hogy a munkálatok másfél évet vettek igénybe, úgy hogy az új bemutatóra csak 1955. május 26-án kerülhetett sor.
Bessenyei Ferenc a nagysikerű Különös ismertetőjel forgatásának befejezése és az 1956-ös eseményeket követő eltiltása közötti mintegy két évben, tehát 1955 végétől 1957 nyaráig öt filmet forgatott. A Darvas József művéből készült Ranódy László rendezte Szakadék-ot (főszerep), amit 1956. március 1-én mutattak be, a Fábri Zoltán rendezte Hannibál tanár urat, ami 1956. október 18-án került a mozikba, a Bán Frigyes rendezte A császár parancsára című filmet (főszerep), amit csak egy évvel később 1957. november 21-én mutattak be. A Várkonyi rendezte Keserű igazság-ot, amit hiába fejeztek be 1956 nyár végére, kerek 30 évre zár alá helyeztek, és majd csak 1986-ban mutattak be.
Visszatérve a Keserű igazság-hoz, az 1956-os események miatt nem csak ezt, hanem vele együtt még három másik filmet is betiltottak, ezek címei: Az eltüsszentett birodalom (ezt az egyébként nagyon gyengére sikeredett mesefilmet majd csak 1989-ben mutatják be), Kioltott lángok (ami A császár parancsára eredeti címe; ezt sok hercehurca után egy évvel később mégis bemutatták), Csodacsatár (amit mégis már 1956-ban bemutattak, holott a főszereplője disszidált). Révész Miklós 1957. július 19-én a betiltott filmekről ezt írta Aczélnak: „Az ellenforradalmat követő hónapokban helytelen lett volna bemutatni.”
Egy 1959. november 10-én Csonka Mária aláírásával készült „Archiválási jelentésben” azonban ez áll: „A film témája az 1956 előtt elkövetett hibákra épül, izgalmas és nagyon problématikus feldolgozásban. Egy »munkáskáder« emelkedése és erkölcsi bukása adná az alapot, s ez még nem lenne baj, ha a készítők olyan negatív figurát ábrázolnának, aki egyértelműen elítélhető. De a film olyan jóindulatú, értelmes melegszívű embernek ábrázolja Sztankó János építésvezetőt, hogy nem tudjuk elhinni, hogy azokat a jelzéseket – bármennyire is törekszik a verseny megnyerésére – amelyeket felesége, barátja adnak számára ne szívlelné meg, s annyira elvakult lenne, hogy emberhalált okoz könnyelműsége és nem vállalja adott szavát, amikor a felelősségre vonásra kerül sor. Itt van a film alapvetően elhibázva, s a kritikai »realizmusa« így hazugsággá válik, ami miatt nem is mutatták be.” A film készítőjéről és tartalmáról készült feljegyzés is ezt az utasítást viseli fejlécében: „Csak belső használatra, közlésre nem adható ki”. Feltéve: 2013. október 22.
Az eltiltás, majd a 30 éves dobozba zárás miértjére a legvalószínűbb válasz, a valódi ok megkeresését kezdjük a film történetének és előzményének a bemutatásával. Az előzmény – az interneten való kutakodás szerint – a következő:
Kövesi Endre személyéről az interneten egy remek írás olvasható, ami azért is nagyon ajánlható, mert kiválóan és roppant szellemesen mutatja be a legendák keletkezésének folyamatát. A Minden napunk egy költemény – Kövesi Endre (1930-2009) címmel Takács Ferenc írta és 2009-ben megjelent cikk itt olvasható: http://magyarnarancs.hu/publicisztika/minden_napunk_egy_koltemeny_-_kovesi_endre_1930-2009-71840
Ebből a nekrológból megtudhatjuk, hogy Kövesi (Steiner) Endre 1956-ban disszidált, mégpedig az elsők között, tudniillik az októberi események alatt éppen Bécsben volt, ahonnan egyszerűen nem jött haza. A cikk szerzője, Takács Ferenc ezt írja a filmmel kapcsolatban: „Várkonyi Zoltán 1956-ban leforgatott Keserű igazság című filmjének volt a társforgatókönyv-írója, a szüzsé voltaképpen az ő két évvel korábbi leleplező riportján alapult. (A Keserű igazságot rögtön betiltották. Húsz [valójában harminc] évvel később, 1986-ban volt az első nyilvános vetítése.)”
Az előzmények után következzen a a film története:
A Keserű igazság forgatásáról elég sokat lehet tudni, mert sok statisztára volt szükség, ezért a lapok rendszeresen hírt adtak arról, hogy a stáb éppen hol és mikor készíti a külső felvételeket. Például a Bácskiskunmegyei Népújság 1956. július 19-én adta hírül, hogy „a »Keserű igazság« című film külső felvételeinek forgatását a jövő héten kezdik meg Kecskeméten. A hírek szerint a vasútállomásnál, a Béke-szálló előtt, a tanácsháza előtt és a Kedves cukrászdában készülnek majd a felvételek, melyeknek során statisztákra – mintegy 350-400 főre – is szükség lesz.”
A Népszava 1956. szeptember 9-én T. Gy. aláírású, Villám-interjú Várkonyi Zoltánnal a „Keserű igazság”-ról című cikkben már azt írja, hogy a film utómunkálatai folynak, Várkonyit a filmgyár udvarán sikerült elcsípni és megszólaltatni. Várkonyinak az újságíró kérdéseire adott válaszai a legautentikusabbak arra, hogy a készítők mit akartak elérni filmjükkel: „Miről szól a film?” – „Egy kiskirály vezetőről, aki nem hallgatja meg a becsületes emberek javaslatait. A film megmutatja, hogyan teszi tönkre ez a vezető saját életét, de azt is, hogyan teszi tönkre a másokét.” – „Óhajt-e közölni valamit a filmmel?” – „Természetesen. Habár a film mondanivalója nem valamiféle tétel. Embereket, mai embereket akarunk ábrázolni; embereket, amint szeretnek, gyűlölnek, sírnak, nevetnek, jóban vannak és összecsapnak. Az életet akarjuk megmutatni, olyannak, amilyen.” – „Végezetül egy kérdés: jobb lesz-e a »Keserű igazság« a »Különös ismertetőjel«-nél?” – „Azt hiszem, minden tekintetben. Mert szabadon dolgozhatok, a minisztérium nem ír és nem rendez bele a filmbe.” Ezek szerint joggal feltételezhető, hogy a film legkorábban szeptember végére, de egészen biztosan még október 23-a előtt, bemutatásra kész állapotban volt.
A Keserű igazságot végül 1986. február 7-én a Filmmúzeumban mutatták be először. A mozikba pedig még ennél is később, ugyanez év szeptember 27-én került, éppen Ruttkai Éva temetésének napján, ahogy erről a Premier harminc évvel később – Keserű igazság című cikk szerzője írja. A zárlat alól való hivatalos feloldása pedig csak egy hónappal később történt meg, ahogy ezt az 1986. november 13-i keltezésű ügyirat tanúsítja, melyben egy bizonyos Svéd Pál igazgatóhelyettes így utasítja a Filmtár vezetőjét: „Kérem, hogy a Keserű igazság /Várkonyi Zoltán, 1956./ c. filmet a zárt filmek közül oldja fel.” A Filmmúzeumban lezajlott premieren megjelentek azok a művészek, akik még éltek (már hiányzott a rendező, az operatőr, a színészek közül Molnár Tibor, Barsi Béla, Szemethy Endre és még mások): A képen balról harmadikként Farkas Ferenc, a film zenéjének szerzője, aztán egy ismeretlen, majd Sinkovits Imre, Gábor Miklós, Ruttkai Éva, Szemere Vera és Bessenyei Ferenc áll. Ez a névsor a film fél évvel későbbi mozi-bemutatóján még rövidebb lett, hiszen ekkor már Ruttkai Éva sem élt.
A filmmúzeumi bemutatóról Zay László Az Igazság íze címmel 1986. február 18-án a Magyar Nemzetben írt cikket. A hat hónappal későbbi bemutatóról pedig többek között Barabás Tamás írt kritikát az Esti Hírlap 1986. október 4-i számában. Ebből az írásból érdemes kicsit hosszabban idézni: „A Keserű igazság úgy mutat be egy izgalmas cselekménysort, hogy annak hátterébe is bepillantást enged, gyökeréig is leás. A felszíni események önmagukat is jelentik, meg jelképes értékük is van. … A forgatókönyíró-triász épkézláb és hiteles, valódi feszültségekkel teli, igazi gondokat és hús-vér embereket ábrázoló forgatókönyvet írt. És a könyvből Várkonyi Zoltán elegánsan pergő, izgalmas és érdekes, gondolatainkat és érzelmeinket egyaránt lekötő, jó filmet rendezett. Méghozzá olyat, amelynek nem nagyon ártott a három évtizedes kiesés. … Nemcsak egy politikailag, társadalmilag, sőt, ma már történelmileg hasznos és tanulságos, érdekes és mélyre ásó filmet látunk a voluntarista, a látszatsikereket hajhászó politika csődjéről. Hanem mindezt igazi sorsok tükrében szemlélhetjük, átélhető szerelmi, emberi viharok sodrásában. … Kitűnő a két főhős: Bessenyei Ferenc itt „ellenszereposztásban”, eddig ugyanis ügyeletes fő-pozitív hőse volt minden magyar filmnek és színdarabnak, ezúttal viszont: ő a kisdiktátor, az építkezés hatalomtól megkótyagosodott, súlyosan vétkező vezetője – aki helyett azonban a hibákat idejében látó, azokat megelőzni kívánó igaz ember helyettesét, a kitűnő Gábor Miklóst tartoztatják le. … Érdekes és értékes film a Keserű igazság.”
Mindezen írások, adatok bemutatása után, de mindenekelőtt látva a filmet, az a legvalószínűbb, hogy Várkonyi valóban nem egy „Szlota-ügyet” akart filmvászonra vinni, nem is feltétlenül társadalmi fontosságú darabot akart bemutatni, hanem esendő embereket, és ami a legfontosabb, minden korra jellemző viselkedésformákat. Bessenyei-Sztankó egyáltalán nem „sematikus figura”, nem „intrikus, szürke munkáskáder”, „könyörtelenül önző”, „kisszerű” „torzult jellemű munkáskáder”, mint akiről Gervai András ír.
Közülük őszinteségében és minőségében is kimagaslik Barabás Tamás 1986-os kritikája, sőt még Csonka Mária 1959-es jelentésének tartalma is. Sztankó/Bessenyei nem gazember, nem csaló, nem sikkasztó (mint Szlota Imre volt), hanem csak szakmailag teljesen alkalmatlan, képzetlen ember, aki azt hiszi, hogy akarattal, erővel a tudást, a hozzáértést is pótolni lehet. Amikor a mérnök odaadja neki a geofizikusok jelentését, a vak is láthatja, hogy fogalma sincs, mi az, mit ábrázolnak a görbék, mit jelentenek a számok. Ugyanúgy nem tudja a szakmájába vágó dolgokat, mint ahogy az ismert latin idézetet sem, hiszen nincs a posztjához megfelelő iskolai végzettsége. Őt a politikusok tették a vezető posztjára, mert „munkáskáder”, vagyis az „ő emberük”. Természetes, hogy meg akar felelni ott, ahova állították. Ugyanakkor nem buta, tudja, hogy tudása nem elegendő magas hivatalához. Ezért érzi sokszor úgy, hogy akik figyelmeztetik, valójában csak irigységből, vagy lenézésből kellemetlenkednek neki. „Te is irigyled tőlem? Te se tartasz alkalmasnak rá?” Ezek a szemrehányások, amiket barátjának és feleségének mond, az ő szempontjából nagyon is érthetők.
Ráadásul Várkonyi se a párttitkárnőt, se Sztankó helyettesét, a tanult kommunistát nem mutatja annyira ártatlannak, mint amilyeneknek őket a kritikák beállítják. Palócz/Gábornak megvan a felkészültsége, hogy alkalmas helyet keressen a silóknak, mégse teszi. Megvan a felkészültsége, hogy időben észrevegye a hibát, mégsem veszi
Nem csak az „átkos rendszerben”, de a történelemben valószínűleg nagyon gyakran, 1990 óta pedig Magyarországon újra egyre növekvő mértékben a politikai hovatartozás és nem az alkalmasság határozza meg, hogy kik kerülnek a vezetői posztokra. „Nem csak a voluntarista, a látszatsikereket hajhászó politika csődjéről szóló filmet látunk”, írja Barabás, de azért azt is. Ezért kortalan, azaz mindenkor időszerű a Keserű igazság. És Várkonyi, aki szakmája nagymestere volt, munkája során nagy valószínűséggel számtalanszor volt kitéve alkalmatlan, a hatalom által kinevezett „pancserek” okvetetlenkedéseinek. Nem véletlenül válaszolja arra a riporteri kérdésre, hogy a Keserű igazság jobb lesz-e előző filmjénél, ezt: „Azt hiszem, minden tekintetben. Mert szabadon dolgozhatok, a minisztérium nem ír és nem rendez bele a filmbe.” Ezt a választ akár utalásnak is tarthatjuk a Keserű igazság valódi, Várkonyi szánta mondanivalójára. Hogy a filmet miért tiltották be, mikor hozzá hasonlót többet is bemutathattak, arra a legjobb magyarázatot Csonka Mária jelentése adja meg. Sztankó/Bessenyei „jóindulatú, értelmes melegszívű ember”, akinek „nem tudjuk elhinni, hogy azokat a jelzéseket – bármennyire is törekszik a verseny megnyerésére – amelyeket felesége, barátja adnak számára ne szívlelné meg, s annyira elvakult lenne, hogy emberhalált okoz könnyelműsége és nem vállalja adott szavát, amikor a felelősségre vonásra kerül sor.” Ha figyelmesen nézzük a filmet, akkor felfedezhetjük, hogy nem Sztankó/Bessenyei volt az, aki megtalálja a „bűnbakot”, hanem a név nélkül szereplő őrnagy. Várkonyi összes jelenete, amiben az „őrnagy” (Mádi Szabó Gábor) felbukkan, azt a pillanatot készíti elő, amelyben az őrnagy a kétségbeesett, tehát könnyen befolyásolható Sztankónak elmondja, hogy mit kell ilyen esetben tenni. „Értem. Fantasztikus felelőtlenség. Szóval ez a mérnök Belgiumban szerezte a diplomáját. Érdekes.”
A következő felvételen összevágva egymás után következnek azok a jelenetek, melyeken az „őrnagy” szerepel. Csak az első hiányzik, az egy vadászaton volt, amin nem tartották be az óvintézkedéseket, és majdnem meglőttek másokat. Várkonyi nyilván nem véletlenül, hanem nagyonis tudatosan szerepeltette az őrnagyot és vele dorbézoló társait a filmben, holott ezeknek a fő cselekményhez nem is volt is közük. Mindig csak a háttérben látjuk őket, úgy jelennek meg, mint Sztankó csábítói, rossz ómenjei.
Gosztonyi János Rembrandt című darabjának 1958 tavaszi nemzeti színházi bemutatóját óriási botrány követte. A bemutatón ott volt az egész politikai vezetés, ott ültek az első sorban, miközben Rembrandt/Bessenyei az arcukba mondta, hogy (az Éjjeli őrjáratban) azért festette meg őket az utcán, mint a rend őreit, hogy az utókor ne
A Várkonyi rendezte filmben nem Sztankó, a mindenki által egyszemélyi felelősnek kikiáltott személy a bűnös, hanem sokkal inkább azok, akik őt vezető pozícióba helyezték, vagyis a mindenkori hatalom politikai és katonai hatalmasságai. Az egész film ezt sugallja. A www.mult-kor.hu/ internetes oldal betiltott filmekről szóló cikkében a szerző találóan állapítja meg: „Ebből a radikális filmből a cenzúra nem tudott mit kivágatni, ezért 30 évig dobozban maradt.” És akkor került elő, amikor a régi rendszer már nem és az új még nem volt elég erős, hogy akaratukat az egész társadalom életében érvényesíteni tudják. Az egész film ITT tekinthető meg
|