Az 1970-től 1987-ig bemutató oldal elején álljon itt pár fimrészlet, melyek Bessenyei Ferenc életének e korszakáról adnak színes képet, már ami a magán életét illeti. |
![]() |
wmv fájltípus (6,70 MB, 5:46 p)
wmv fájltípus (5,27 MB, 4:35 p)
wmv fájltípus (3,82 MB, 3:16 p)
wmv fájltípus (3,25 MB, 2:48 p) |
Bár Feri sokat lovagolt filmeken, és ezeket a felvételeket mindig komoly edzések előzték meg, a rendszeres lovaglást 1979 őszén kezdte csak meg, mégpedig először Üllőn, egy állami méntelepen Kölyök, majd fél évvel később Pilisborosjenőn Sebő, Bolygó és kedvenc lova, Dobóka hátán. | |
wmv fájltípus (3,44 MB, 2:56 p)
wmv fájltípus (4,94 MB, 4:15 p)
wmv fájltípus (4,20 MB, 3:47 p)
wmv fájltípus (2,41 MB, 2:04 p)
wmv fájltípus (2,48 MB, 2:14 p) |
![]() |
![]() Erről a korszakról, illetve Bessenyei Ferenc életéről különösen sok részlet olvasható a 2001 novemberében megjelent „Bessenyei” és a 2004 novemberében megjelent „Férjem, a Komédiás” című könyvekben.
A honlapon ezekből a következő fejezetek olvashatóak:
2. Így kezdődött – a Férjem, a Komédiás című könyvből Kiegészítés: 2010. augusztus 20.
|
Mikor 1970 nyár végén Béres Ilona megszakította kapcsolatukat, Feri olyan helyzetbe került, amilyenben még nem volt: őt hagyták el (mégha a szakítás indokát maga szolgáltatta is), és ilyesmihez ő nem volt hozzászokva. Béres Ilona, a 2001-ben megjelent Bessenyei című könyvben így vall elválásukról: |
![]() |
Mintegy a fenti leírás ellenpólusaként álljon itt ugyanebből a könyvből Élthes Eszter vallomása Bessenyei Ferenchez fűződő kapcsolatáról:
|
![]() |
(Mindkét interjút, melyből a fenti idézetek származnak, Bóta Gábor készítette és jegyezte le.)
(A két utolsó fotó közvetlenül megismerkedésünk után készült. Az elsőn Feri teljes életnagyságban azzal a két „tárggyal”, amit ebben az időben egyedül tudhattunk egészen a magunkénak: ő a Renault 16-sát, én meg Nótás kutyámat. A második fotót vezetés közben készítettem róla egy esztergomi kirándulás alatt.) (feltéve: 2010. június 30.)
Mielőtt közös életünk elmesélésébe részletesen belekezdenék, még meg kell említenem egy nagyon fontos eseményt az 1970-es esztendőből. Bessenyei Ferenc 1953-ban, 34 évesen kapta első Kossuth-díját (Asztrov-ért és Kossuth-ért), 1954-ben lett érdemes művész, majd egy évvel később, 1955-ben ismét Kossuth-díjjal tüntették ki (a világraszóló Othello alakításáért). Ezután jött 1956, majd 1958, amikor az igazi megtorlások elkezdődtek. Bessenyei Ferenc számára ez az időszak a gyakorlatban 1990-ig eltartott (és természetesen élete végéig érzetette hatását).
A javaslattevő bizottságok minden évben rendben felterjesztették a „Kiváló Művész” címre, de nevét az illetékesek mindig kihúzták a díjazottak listájáról. Egy évvel később a Minisztérium már a javaslattevés előtt felszólítja a színház igazgatóját, hogy „kitüntetési javaslatait az illetékes párt- és szakszervezeti szervek képviselőivel szíveskedjék megbeszélni”. Az eddigi történések ismeretében nem nehéz kitalálni, hogy erre a figyelmeztetésre elsősorban Bessenyei Ferenc személye miatt került sor.
Ahogy visszaszerződik a Nemzetibe, máris újra a színház terjeszti fel a Kiváló Művész kitüntetésre. Ez is mutatja, hogy a szakmában mindenki elfogadhatatlannak tartotta, hogy az ország vitathatatlanul legnagyobb színésze hivatalosan, ráadásul ennyi évvel 1956 után, még mindig nem „kiváló” művész.
És hogy miért meséltem el ezt a történetet éppen ezen az oldalon, annak oka az, hogy mindezen méltatlan mellőzés után, 1970. április 4-e volt az, amikor a hatalom végre kénytelen volt megadni neki az ekkor már legalább 10 éve esedékes kitüntetést. A többi ugyanekkor díjazott nevét ismerve, ezt is csak azért, mert már a nevetségesség határát súrolta volna, ha nála lényegesen gyengébbeket kitüntetnek és őt még sem. A kitüntetést mindig április 4-én adták át – de ezen 1970-ben Bessenyei Ferenc nem tudott megjelenni, hiszen ez időben a Nemzeti Színház a Szovjetunióban vendégszerepelt, mégpedig Az ember tragédiájával és a Szerelmem, Elektrával, amiben Feri is játszott. Így, több más kollégájával együtt, nem lehetett ott a díjkiosztáson. De ez, ismerve az előzményeket, jobb is volt így. (A fotókon három 1968-ban bemutatott darabban látható Bessenyei Ferenc, a felújított Fáklyalángban Zolnay Zsuzsával, a Széchenyiben Lukács Margittal és A vezérkari főnökben mint Stromfeld Aurél. A Kiváló Művész kitüntetésre készült javaslatokban e szerepeit sorolták fel.) (feltéve: 2010. augusztus 4.)
És jött Marton Endre is, az Ivanov rendezője, mégpedig azzal a hírrel, hogy Both Béla után őt nevezték ki a színház új igazgatójává. Mindenki terveket szőtt, mindenki valamiféle megújulásban reménykedett.
Bessenyei Ferenc ettől kezdve szinte minden interjújában elmesélte e darab előzményeit. Ekkor hangzott el ugyanis az a híres-hírhedt mondat igazgatója szájából, ami másfél év múlva az újabb színház-cseréjéhez vezetett: A baj nem az volt, hogy Ferire osztottak egy – ahogy ő mondta – „sliccével játszó” amerikai kisembert, hanem az, hogy nem súlyos feladatok mellett, hanem súlyos feladatok helyett kellett egy bohózatban közreműködnie. Pontosan ezt fejezte ki igazgatója, Marton Endre útmutatása is: „Azért játszd el, hogy végre elveszítsd a történelmi arcodat.” Feri gyakran mesélte el ezt a történetet úgy, hogy hozzátette, „Ilyenkor kell egy színésznek főbe lőnie magát.” Szerencsére nem tette meg, az előadás nem is volt annyira rossz és telt házakkal ment jó ideig. Ez után még volt egy bemutatója a Katonában, de elhatározása, hogy lépnie kell, egyre szilárdabb lett.
Bár ez az oldal a magánéletéről szól és nem a pályájáról, azért volt szükség a fenti részletes beszámolóra, hogy világossá váljon, miken ment keresztül, miket kellett elviselnie, és miért lett egyre fontosabb számára, hogy egy erős, független embert tudjon maga mellett, aki egyrészt gondjait megosztja vele, másrészt – és ez volt a fontosabb és az egészen más – új elfoglaltságokkal töltse meg az életét.
Eleinte lakást kerestünk, de Sinkovits Imre 1972-ben rábeszélte Ferit, hogy vegye meg a mellette levő üres telket a Gugger-hegyen. Ferinek éppen csak annyi pénze volt, hogy a telket kifizesse, építkezésre nem is gondolhatott. Olykor kijártunk a hegyoldalra és Feri a bozótost tisztítgatta. Arra már nem emlékszem, végül is mitől jött meg a bátorságunk (valószínűleg attól, hogy sehol nem találtunk megfelelő lakást), de egyszer csak elkészült a ház terve, melyet én (aki ekkor fejeztem be az építészmérnöki egyetemet) és Herrer Caesar készített. Feri feljegyezte noteszában a tervbeadás dátumát is: 1973. szeptember 3-án adtuk be, és rögtön utána elkezdtük a telek rendezését és az alapozási munkákat. (feltéve: 2010. augusztus 20.)
A galéria oldalra most került fel a Dózsa és Az Arbát meséi előadásokból részletek.) (feltéve: 2010. szeptember 12.)
Feri köztudottan utálja a külföldi utazásokat, hiszen nem érzi magát jól ott, ahol az utcán, vendéglőkben nem köszönnek neki vissza az emberek, ahol nem ismeri a nyelvet, ahol nincs elég pénze, és ahol nem tudják, kicsoda is ő. Ennek ellenére olykor rá tudtam venni, hogy ki-jöjjön, illetve valamerre elinduljunk világot látni. Amikor már kint voltunk, láthatóan jól érezte magát, de akármilyen szép helyeken is jártunk, ő annak örült igazán, amikor haza érkeztünk.
A lovaglást Üllőn kezdtük állami ménekkel, majd átmentünk Pilisborosjenőre, ahol megvettük első saját lovunkat. Bolygót. |
![]() |
Ahogy rovom e sorokat, helyezem időrendbe az emlékeimet, úgy látom egyre világosabban, milyen kegyelmes volt a jó Isten Ferivel szemben. Eszmélésétől egészen 1974-ig a színház volt élete szinte egyetlen értelme, időtöltése. Ahogy a színház elkezdett hűtlen lenni hozzá, úgy jelent meg az életében először a ház, az első saját igazi otthon, majd az előadóestek. És amikor a színház még nagyobb csalódásokat és keserűségeket hozott a számára (először a Madách Színházból való rosszkedvű távozása, majd a Nemzeti Színházból – melyet már egy „új” nemzedék, Székely Gábor, Zsámbéki Gábor, a kaposvári modern rendező-centrikus, hős- és értéknélküli színházcsinálás fémjelzett – 1981-es nyugdíjba-menése), ezek mellé egy újabb játékot kapott: a lovaglást, a csónakozást, a verseny-életmódot. Hihetetlen ez az egybeesés, ez a gondosság, ahogy az Isteni Gondviselés nem engedte Ferit elkeseredni, a színház közönségessé válása feletti szomorúságába eltemetkezni.
![]() Az 1986-os év végén sugárzott „Mestersége: színész” című tévériportban Feri beszél erről az időről. Külön az ő kérésére a tévéstáb kijött a terepre és lefilmezte kedvenc lovas-játékunkat, a „hullámlovaglást”. Ebben az időben egy jó ismerősünk nálunk tartotta falkáját, a tévéfilm kedvéért ezek is kijöttek velünk a terepre, bár különben mi nem jártunk velük. Feri annyira örült ennek a felvételnek, hogy ettől kezdve, ha készítettek vele hosszabb tévéinterjút, mindig megkérte, hogy ezt a lovas jelenetet tegyék bele (ezért volt benne például 12 évvel később az „Örökös tagság” című műsorban is). (A lovacskázás alatt ugyan én is látszom, de amikor a riportban Feri rólam mesél, illusztrációként nővéremmel készített képét vágták be a riportba.)
Pilisborosjenőn Feri a nagy tereplovaglások mellett elkezdte a komoly edzéseket, majd a versenyekre való járást. Pár év múlva azonban a versenyzés is komolyra fordult: először csak azáltal, hogy én is elkezdtem versenyezni, majd azzal, hogy saját klubot alakítottunk, végül hogy sok lovat vettünk és magunk is tenyésztettünk. Innentől kezdve Feri már egy egész csapatért szurkolhatott. Szinte az év minden hétvégéjén voltunk valahol versenyen, és Feri valóban órákon keresztül volt képes a lelátókon ülni és drukkolni.
Ez az idő egyébként is nagyon kedélyes volt még, rendkívül kellemesen teltek a közös lovaglások, versenyek, kirándulások, Feri nagyon sok kellemes pajtásra talált, akikkel remekül töltötte az időt. Pilisborosjenőn minden év novemberében Hubertust rendeztünk, de év közben is tartottunk nagy közös kilovaglásokat.
Feri nyugdíjba-menése elég nagy port kavart, de még ennél is nagyobb visszhangot váltott ki az ekkor adott és a Tiszatájban 1981 februárjában megjelent híres interjúja, melyet Pálfy G. István készített, és melynek címe Bessenyei Ferenc mottójának, ars poeticájának mondható: „A színház: ennek a népnek a szolgálata” Ez a hatalmas, összegző tanulmány megtalálható a honlapon. (Huszti Péter könyveiben két fejezetben ír a most tárgyalt időszakról. Az első az 1986-ban kiadott, a második a 2004-ben megjelent kötetéből való.) (feltéve: 2010. október 24.) A Tiszatáj-cikknek óriási visszhangja lett, rengeteg válasz, helyeslő, bíráló írás jelent meg róla. Ezzel az interjúval elkezdődött – illetve felerősödött, hiszen a 60-as évek eleje óta már többször jelent meg ilyen témájú írása – Feri nyilvános – és teljesen magányos – harca a modern felfogással szemben. Társai legjobb esetben is hőbörgésnek nevezték, amit csinált – egészen a legújabb időkig, amikor végre – nagyon későn – belátták, hogy tökéletesen igaza volt mindabban, amit mondott, amivel vádolta az akkori színház- és kultúra-csinálókat. Bessenyei Ferenc – ellentétben az 1950-es évekkel – mostani harcában egyedül maradt. Akkor a színház, a magyar kultúra legjobbjai – emlékezzünk csak az 1955-ös memorandumra – vállvetve harcoltak a magyar kultúráért, most az 1980-as évektől kezdve már nem akadt senki – akármit is állítanak a mai „forradalmárok” –, aki Ferihez hasonlóan gondolkodott volna, aki Ferihez hasonlóan szívén viselte volna a magyar nép szellemi javát, kincsét, kultúráját. Mielőtt néhány ebben az időben született írást bemutatnék, álljon itt pár részlet a televízióban 1986. december 28-án sugárzott „Mestersége: színész” című műsorból, melyben ugyanaz az újságíró, Pálfy G. István kérdezi Ferit, aki a Tiszatájban megjelent interjút is készítette, és mely úgyszólván az egész most tárgyalt időszakot Feri saját elbeszélésében átöleli. Az interjúban említett Berzsenyi és Vörösmarty lemezről lásd a honlap következő oldalát.
2. „A legelvadultabb kultúrházban olyan szépségeket lehet teremteni.” „Az egyetlen szívemet úgy adóztatják, mint az iparosok gépeit és szerszámait.” (Az előadóestekről) – wmv fájltípus: 1:38 p, 1,9 MB 3. „A hivatástudatunkat röhögik ki.” „Ó, az a vándorkomédiás, többet tesz egymaga, mint … – Ezért én bolondja vagyok a vándorkomédiásnak.” (Jókai Mór) – wmv fájltípus: 0:56 p, 1,09 MB 4. „Kérdéseket lehet feltenni, de mindent megkérdőjelezni oda-vissza, nem. – Saját visszaminősítésemhez nem vagyok hajlandó statisztálgatni.” (A nyugdíjba menéséről) – wmv fájltípus: 1:20 p, 1,56 MB Az egész riport ITT látható (feltéve: 2010. október 27.)
1987 telén behoztam az első német csikókat, melyekkel tenyészteni akartunk. A borosjenői lovardában pedig elkezdtük az átépítést, a fölszinti és emeleti lakások kialakítását, az istálló kibővítését és rendbehozatalát. Ekkor vettük meg AVIA teherautónkat, amivel minden szállítást, a lovakét, az építőanyagokét és a költözködést is magunk tudtuk végezni. Rengeteget dolgoztunk, ráadásul én továbbra is németországi praxisomban, melyet 1985. október 23-án nyitottam meg, fogorvoskodtam.
Feri hol ebben, hol abban a színházban játszott, és továbbra is rengeteget utazott előadóestekre.
Deák Attila újságíró 1987-ben könyvet írt Feriről. Szinte az egész telet és tavaszt együtt töltötte vele, miközben Feri a Galileire készült. A bemutató május 7-én volt a Várszínházban. A könyv csak két évvel később jelent meg, ezért található már benne az új pilisborosjenői lakásról is kép, valamint néhány olyan részlet, melyet Feri már kint, később mesélt el az újságírónak.
Azt kérdezed, hogy most nem sajnálom itthagyni ezt a házat?... Hát, angyalom… Éltem itt tizenöt évet… És? Nézd, tulajdonképpen megszoktam, és engem nem nagyon lehet kizökkenteni a béketűrésből… Ha valami kényelmem megvan, akkor engem a többi nem nagyon érdekel… És tudod, egyre többet vagyok kint Pilisborosjenőn. Akkor meg minek ez a ház is? Ott majd meglátod, milyen szép lesz minden. Az építkezés elkezdődött, a feleségem irányítja…
Vannak, akik olyan rettenetesen félnek mindenféle változtatástól, a változásoktól. Én nem tudok ettől félni, mert mindenütt otthon vagyok, mindenütt otthon érzem magam. Lehet, hogy ez abból az elkényeztetettségből fakad, ami negyven-ötven éve körülvesz engem. Hogy akárhol vagyok, mindenünnen mosolygó arcok néznek vissza rám. Szeretnek és nem az öklüket rázzák az emberek – gondolom, kevés kivétellel… Ez engem szabaddá, nyugodttá tesz. A kényelmem meg eddig is olyan volt, hogy mindent magam intéztem; nem kellett senki, aki engem pimpátyoljon, meg babusgasson, meg megfőzze a reggeli kávét…
A pilisborosjenői ház sem azért kell, hogy hárommal több szobám legyen! Mert látod, itt is csupa tégla, meg fa, meg állatbőr minden. Nemigen van nekem igényem másra. Bútorokkal nem szeretek vacakolni. Mert azt szoktam mondani, sok szép bútor bizony gyakran megkéri az embert, hogy „menj ki a lakásból”, „még véletlenül se gyere nekem”. Kint sem lesz nagy berendezés. Nekem a bútor – ha már mindenképpen kell – akkor legyen rusztikus! Olyan, amit dobálni, püfölni lehet.
Örülök, hogy megérek egy újabb karácsonyt. Egészségben. Ez a legnagyobb, legszebb ajándékom. Hogyha gazdag lennék? Gazdagság? Úgy érzem, talán az vagyok, Tettem jót, rosszat, szépet. Mindig saját törvényem szerint. Úgy szoktam mondani, mi most már előlegeinkből élünk, abból, amit befizettünk az elmúlt 68 évben. Amíg dolgozhatok, jól, gazdagon élek. Hogy mi kéne más? Hát mi? Évek. Egészség. Béke… Béke… Béke… Színházról most már ne beszéljünk: este meglesz a premier, mint mondják, eljön Németh László özvegye is… Én pedig este már nem jövök vissza ide… Majd jön az új házigazda… Összepakoltam mindent, teszik ki maréknyi sót, darabka kenyeret, írok néhány sort, és kész…
Kedveseim!
|